Hoppa till innehåll

Långa betaltider kvarstår – den förväntade bättringen har uteblivit

Den 30 september var deadline för stora företag att rapportera sina betaltider till Bolagsverket. Statistiken visar att långa betaltider fortfarande utgör ett betydande problem.

Stora företag med fler än 249 anställda skulle senast den sista september lämna in uppgifter om sina betalningstider till små och medelstora företag till Bolagsverket. Kravet på rapportering är en åtgärd för att minska långa betalningstider inom näringslivet och förbättra betalningsflöden, med målet att öka företagens konkurrenskraft. Hittills har cirka 820 företag rapporterat in sina uppgifter.

Även om den avtalade betalningstiden har förbättrats något, visar den faktiska betalningstiden en blygsam utveckling. Totalt sett betalas drygt 40 procent av fakturorna inom 30 dagar, men nära 60 procent av fakturorna fortfarande betalas efter denna tidsfrist. Detta är lika dåligt som föregående mätning för ett år sedan.

Statistiken visar dessutom att nära en tredjedel av fakturorna betalas efter avtalad betalningstid.

– Det är anmärkningsvärt att så många inte lyckas hålla ingångna avtal. Att inte kunna lita på att betalningar kommer in i tid ökar företagens risk och slår hårt mot företagens kassaflöde och likviditet. Inte minst för mindre företag som är beroende av stabila betalningar för sin överlevnad, säger Anders Persson chef för strategisk utveckling och internationella frågor.

På Bolagsverkets portal kan man söka efter specifika företag för att få information om deras genomsnittliga avtalade betaltider och hur väl de följer upp dessa betalningar. Företagen rapporterar in tre nyckeluppgifter: den genomsnittliga avtalade betalningstiden, den faktiska genomsnittliga betalningstiden och andelen fakturor som betalats efter förfallodagen. Detta innebär att medelvärdena kan dölja stora variationer, där både mycket korta och mycket långa betaltider kan förekomma.

Trots de stora negativa effekterna som långa betaltider har för konkurrenskraften, särskilt för små och medelstora företag, sker ingen märkbar förbättring. Ericsson, som har skrivit under initiativet för kortare betalningstider har fortsatt anmärkningsvärt långa betaltider, upp till 90 dagar för att betala mellanstora företag, 83 dagar för småföretag och 62 dagar för mikroföretag.

Volvo AB, Sveriges största företag, som inte skrivit under koden, men som på egen hand lämnat löfte om att korta betaltiderna, är på listan över företag med längst betalningstider med en genomsnittlig betaltid på mellan 50 till 80 dagar.

Scania som har undertecknat koden har avtalade betaltider på igenomsnitt 32 till 36 dagar men betalar 40 procent av sina fakturor försent och har en faktisk betaltid på 47 till 49 dagar.

Stora Enso, som avslöjades i Dagens industri med att systematiskt förhala sina betalningar för att försköna sina siffror betalar en tredjedel av sina fakturor försent och har en faktisk betalningstid av sina fakturor på över 50 dagar i genomsnitt. ytterligare ett exempel på vad vi inte förväntar oss av seriösa företag.

– Jag är starkt oroad över storföretagens oförmåga att leva upp till sina löften. Att systematiskt använda sina leverantörer som bank och att inte verkar för att stärka hela näringslivets konkurrenskraft är illavarslande. Det väcker frågan om behovet av större ansvarstagande från näringslivets giganter, säger Anders Persson.

Vill du följa upp vilka betaltider ditt företags kunder har så finns statistiken samlad på Bolagsverkets hemsida här.