Kampanj för kompetensförsörjning i anläggningsbranschen
För att öka attraktionskraften och locka till sig nästa generations arbetskraft samarbetar Innovationsföretagen, Byggföretagen och Trafikverket med kommunikationsbyrån Gullers Grupp kring en kampanjsatsning.
– Kommunikationen riktar sig till gymnasieungdomar i första hand – en målgrupp som har låg, eller ingen, kunskap om anläggningsbranschen. Nu vill vi väcka ett intresse för den här viktiga branschen, genom en kampanj som sticker ut. Målet är att ungdomarna ska överväga anläggning i sitt stundande studie- och karriärval, säger Innovationsföretagens kommunikationschef Linnea Kvist.
Kampanjen är utformad som en filmserie i två delar. Den för målgruppen populära influencern Kaeli Abdi besöker projekt för att lösa olika samhällsutmaningar. I filmerna träffar Kaeli medarbetare från Innovationsföretagens och Byggföretagens medlemsföretag samt Trafikverket. Inspelningsfasen är nu färdig och arbetet pågår för fullt med klippning och slutproduktion. Lansering är i februari-mars, lagom till att ansökan för eftergymnasiala studier öppnar.