Sommarblogg – Konsultbranschens rullande hotellrum
Under våren har jag med stor vetgirighet följt de nya tjänster som snabbfotade företag erbjudit när deras vanliga affär gått i stå.
Några exempel är omskolning av servicepersonal till vårdpersonal i den stora musiktjänstens lokaler, sömmerskorna på teatern som istället sytt skyddsutrustning och vodkafabriken söderöver som ställt om produktionen till handsprit. Och så klart den påhittiga hotellkedjan som hakade på hemestertrenden och hyr ut hotellboende i husbilar med specialkomponerad meny.
Även om kriser får en mängd negativa konsekvenser för många i vårt samhälle har de genom historien varit en central del i utveckling av våra samhällen. Pandemier har utvecklat sjukvården, krig har triggat den teknologiska utvecklingen och i kölvattnet av den globala finanskrisen kom företag som Uber och Airbnb. Den pågående kris vi befinner oss i kommer inte att bli något undantag.
De kortsiktiga effekterna på marknaden som vi upplevt under våren kommer högst troligen inte att vara de samma som de mer långsiktiga – som nu ligger framför oss. En tid framöver finns ett fönster till förändring, så där på riktigt, att erbjuda marknaden just nya tjänster och nya affärsmodeller.
Jag vill därför uppmuntra alla att nyttja denna sommarvila till reflektion i hängmattan: Hur kan mitt bolag ställa om tjänsteutbudet för att nyttja möjligheterna i denna nya framtid? Vilka tjänster kan och vill våra kunder, och deras kunder i sin tur, köpa framöver? Eller, vad kan bli konsultbranschens motsvarighet till de rullande hotellrummen?
Mitt personliga mål för sommaren är att återta grillningen från min käre make. När jag vänder grönsakerna på gallret skall jag låta hjärnan vandra fritt kring just detta fönster. För när jag slår upp det silvriga locket om några veckor igen vill jag befinna mig mentalt i denna möjlighet. Vetskapen att nätterna i husbilarna snabbt sålde slut, till ett både högt och fast pris, ger energi att våga tänka nytt!
/Jannice Johansson Steijner
Konsult/ Arkitekt SAR/MSA
(Under sommaren tar Magnus Höijs Fredagsblogg en paus och istället skriver ett antal kollegor på Innovationsföretagen sommarbloggar. I mitten av augusti är Magnus blogg tillbaka igen.)