Storbolagen måste leva upp till sina värderingar – kortare betaltider är en självklarhet
Många storbolag talar om ansvarstagande och hållbarhet, men lever de verkligen upp till sina värderingar? En avgörande fråga är betaltider – där långa betalningsvillkor fortsätter att skapa stora utmaningar för mindre företag.
Innovationsföretagen har under lång tid arbetat aktivt för att minska betaltiderna i näringslivet. Det är ett välkänt problem att många stora företag har betalningsvillkor på 90 dagar eller mer – något som sätter en enorm press på små och medelstora företag, särskilt inom kunskapsintensiva branscher som teknik och innovation.
I en nyligen publicerad artikel i Dagens Industri belyses vikten av att storbolagen börjar ta ansvar och agera i linje med sina egna värderingar.
– Det handlar inte bara om att förbättra leverantörernas likviditet. Det handlar om hållbara affärsrelationer, riskminimering och om att kunna öka investeringar i forskning och utveckling. Effektivare betalflöden stärker hela näringslivets konkurrenskraft, säger Anders Persson chef för strategisk utveckling och internationella frågor på Innovationsföretagen och ordförande i föreningen Betaltider.
Betaltider längre än 30 dagar är inte bara oskäligt utan går också stick i stäv med det ansvarstagande och de värderingar som många storbolag själva vill profilera sig med. I Sverige finns ett frivilligt initiativ – Betaltidsföreningen – som arbetar för att sprida god praxis och följa upp betaltidsåtaganden. Trots detta kvarstår utmaningen att fler företag ska ansluta sig och leva upp till åtagandena.
För Innovationsföretagen är frågan om kortare betaltider en viktig fråga eftersom goda betalningsvillkor är avgörande för att småföretag ska kunna växa, utvecklas och fortsätta bidra till Sveriges innovationskraft. Innovationsföretagen är tillsammans med Fordonskomponentgruppen (FKG), Sinf och Almega de organisationer som är initiativtagarna bakom Betaltidsföreningen.