Expleo – vi tappar i tillväxt
De certifierade företagen som har fått beslut i sina ärenden under september har i genomsnitt väntat i 105 dagar. Sett över året som helhet är snittiden för certifierade aktörer 46 dagar och 120 dagar för icke certifierade aktörer, enligt Migrationsverket.
Detta ställer till det för företag som är beroende av utländsk arbetskraft. Fredrik Blomberg, vd på teknikkonsultföretaget Expleo Technology Nordics i Göteborg, har för tillfället ärenden som har legat öppna i över 80 dagar. Migrationsverket har enligt honom själv sagt att han kan räkna med tre till fyra månaders väntetid.
– Det gör att hela anställningsprocessen kan ta sex månader från att vi har hittat en kandidat. Det här hämmar vår tillväxt, säger Fredrik Blomberg.
Företaget ingår i en global koncern med över 15 000 anställda. I den svenska delen där Fredrik Blomberg är vd jobbar omkring 250 personer som sysslar främst med konsultuppdrag inom produktutveckling och it på större industriprojekt i Sverige.
Bristen på ingenjörer har tvingat företaget att söka sig utomlands för att rekrytera. Ofta i länder som Indien och Turkiet. Planen för 2022 var att rekrytera uppemot 90 nya konsulter, varav ungefär hälften skulle vara personer som behöver arbetstillstånd. Men nu har man fått tänka om.
– Vi har fått sätta mer fokus på att rekrytera lokalt, men vi märker att vi tappar tillväxt på grund av detta. Det är helt klart. Vi kan ju inte anställa så många som vi hade behövt, säger Fredrik.
De långa ledtiderna har också en avskräckande effekt hos kandidaterna, menar han.
– Kandidaterna vågar inte tacka ja, för de vet inte när de ska behöva säga upp sig där de jobbar nu och när de ska flytta. Det är inte bara det att vi får vänta utan många vågar inte ta beslutet att komma till oss över huvud taget, säger Blomberg och tillägger:
– Jag ser en risk både för branschen och för våra kunder, som är multinationella företag med projekt i Sverige. Om man ser ett problem med att tillföra kompetens här så är det så klart inte bra för någon.