DEBATT: Inför avdrag för kompetensinvesteringar
Fortlöpande utbildning blir allt viktigare för att säkra svensk konkurrenskraft. För första gången presenterar vi nu gemensamma förslag på hur livslångt lärande kan främjas konkret, skriver företrädare för sju lärosäten, sex arbetsgivarorganisationer och Sveriges Ingenjörer.
Tid, struktur och tydlighet. Det är grundbultar i vårt förslag till modell för livslångt lärande och därmed basen för att svenska företag ska kunna hävda sig globalt även i framtiden.
Vi kallar modellen, eller ramverket, Study Friday och den öppnar för en fördjupad och effektiv samverkan mellan lärosäten och företag med fokus på individens möjlighet att utbildas och utvecklas till gagn för svensk konkurrenskraft.
Svensk ekonomi är till stora delar byggd på en framgångsrik exportsektor som numera omfattar såväl produkter som tjänster.
Ett högt teknikinnehåll i dessa har genom tiderna varit både ett kännetecken och en framgångsfaktor. En huvudfråga blir därför hur den tekniska spetskompetensen ska kunna stärkas för att möta en ökad global konkurrens.
Det är viktigt att det finns möjlighet att till sin befintliga utbildning och erfarenhet addera ny kunskap och kompetens. Våra lärosäten måste få tydliggjort vilken utbildning som efterfrågas av företagen och anställda samt när man förväntas kunna tillhandahålla denna. En företagsledning måste kunna planera både för den nästkommande leveransen av varor eller tjänster och sin långsiktiga förmåga att ta fram nya sådana.
Det måste med andra ord finnas möjlighet för företag att få sitt behov av spetsutbildning tillgodosett i rimlig omfattning och form. Enskilda medarbetare måste på eget initiativ också kunna hitta och söka till liknande kurser med avsikt att ta ansvar för sin egen kompetensutveckling och stärka sin position på arbetsmarknaden.
Vi kallar detta ramverk för Study Friday, men det innebär inte att all kompetenshöjning måste äga rum på fredagar. Begreppet får stå som metafor för att man definierar när kompetensutveckling ska äga rum och vilka den omfattar.
Läs hela debattinlägget på DiDebatt här.
Hans Adolfsson, rektor, Umeå universitet
Stefan Bengtsson, rektor Chalmers
Birgitta Bergvall-Kåreborn rektor Luleå Tekniska universitet
Ulf Nilsson, dekan Linköpings Universitet
Jonas Hagelqvist, VD Innovations- och kemiindustrierna
Per Hidesten, VD Industriarbetsgivarna
Carina Håkansson, VD Skogsindustrierna
Magnus Höij, förbundsdirektör Innovationsföretagen
Åsa Zetterberg, förbundsdirektör IT- och Telekomföretagen
Sigbritt Karlsson, rektor Kungliga Tekniska Högskolan
Ulrika Lindstrand, ordförande Sveriges Ingenjörer
Klas Wåhlberg, VD Teknikföretagen
Eva Åkesson, rektor Uppsala universitet
Viktor Öwall, rektor Lunds Tekniska Högskola